SOS Kinderdorpen

22-10-2012 11:24

Voor SOS Kinderdorpen ben ik vanaf mijn achtste levensjaar actief geweest, tot eind 2012.

Aanvankelijk waren het kleine klusjes als helpen bij de voorbereidingen van markten en helpen bij de grabbelton. Van lieverlee begon ik zelf kaarten te maken die ook voor de verkoop werden gebruikt.

De kaarten zijn ook een middel geweest om vanuit huis in een periode van ziekte toch fondsen te kunnen werven voor deze organisatie die zich inzet voor kinderen die er alleen voor staan in het leven.

In een latere fase ben ik knuffels en poppen gaan breien voor de verkoop. Nog een aantal jaren later heb ik ook genaaide poppenkleding als middel aangewend ter fondsenwerving.

 

Doordat me de tijd ontbreekt om nog actief op pad te gaan voor SOS-Kinderdorpen heb ik mijn vrijwilligerswerk moeten stopzetten.

Dit betekent echter niet dat ik het werk van de organisatie geen warm hart toedraag.

 

SOS Kinderdorpen is een organisatie die zich ruim 60 jaar inzet om kinderen die er om wat voor reden dan ook alleen voor staan te helpen. Dit doet zij door hen op te vangen in een zgn. kinderdorp, waar zij in een gezinsgetrouwe situatie opgroeien met een SOS-moeder die de zorg draagt voor een SOS-gezin. Hoe groot het aantal kinderen in zo'n gezin is, hangt af van de situatie in het betreffende land.

De kinderen worden tot zij op eigen benen kunnen staan begeleid.

Ook daarna blijft veelal het contact met de SOS-moeder en haar gezin bestaan.

 

Naast de opvang van wezen en half-wezen, worden ook gezinsversterkende programma's gestart. Op die wijze probeert men een alleenstaande ouder te steunen in de zorg voor de kinderen. Zo kan men vaak een plaatsing in een kinderdorp voorkomen en kan het kind dan bij de eigen ouder opgroeien.

 

Op dit moment zijn er 540 Kinderdorpen in 132 landen.

 

Voor meer informatie zie ook: www.soskinderdorpen.nl